KÖNYVESBOLTOK

BUDAPEST, LIPTHAY UTCA 12. 

SZEGED, KÖLCSEY UTCA 13. 

DEBRECEN, KOSSUTH UTCA 8.

Libertine blog

A játékok megmutatják, kik is vagyunk valójában

Papós Tamás
2023.02.08 18:29
A játékok megmutatják, kik is vagyunk valójában

A játékok megmutatják, kik is vagyunk valójában – ezzel az erős felütéssel jelent meg interjú a NIOK e havi közös könyve, a Világépítők szerzőjével, Gabrielle Zevinnel a Wired online hasábjain. Emellett a The New York Times és Zevin alma matere, a Harvard Egyetem honlapja is ritka jelenségre hívta fel a figyelmet az író honlapja és online aktivitása kapcsán. Ez a három cikk rendkívül tanulságos, hiszen betekintést nyújt a bestsellerszerző felfogásába, amely szerint egymás megértése hasonló ahhoz, ahogy játszunk. Ez persze nem meglepő azoknak, akik már eljutottak ahhoz a részhez a könyvben, ahol az egyik karakter kerek perec kimondja: nincs meghittebb aktus a játéknál – ideértve a szeretkezést is.

Utóbbi kijelentés persze már túlzásnak tűnik, de jól árnyalja azért a képet a The Last of Us HBO-sorozat sikere, amely a kritikák alapján elképesztő mélységű érzelmeket generál, még azok körében is, akik sosem próbálták ki az alapjául szolgáló videójátékot.

A Világépítők szerzője, Gabrielle Zevin viszont kiemeli, hogy manapság már sokkal nehezebb tömegekre hatással lévő játékokat készíteni, ezt könnyebb volt elérni a 90-es években – többek között ezért helyezte ebbe az időszakba a történetet.

Ami pedig még nehezebb: a filmvásznon átélhetővé tenni a játék élményét. A popcorn majszolása közben tetszenek a karakterek, a hangulatok, a játék CGI révén megelevenedett látványa, de a játékélmény nem átadható, hiszen passzív befogadás. Aktívan viszont mindenki átéli a játékok – Gabrielle Zevin szerint – mélyen empatikus élményét. Ha nem is mindenki videójáték segítségével, de legalább keresztrejtvény kitöltésével vagy társasjátékkal.

Miért fontos ez? Mert a játék a való életbe is beépíthető tudást ad: ne adjon fel senki semmit! Ha próbálkozunk, a legtöbb probléma megoldható. Sőt, a Világépítők egyik főszereplője, Sadie egy traumát vészel át a Pioneers segítségével. A játékok terápiás hatását személyes élménnyel is illusztrálta Gabrielle Zevin, számára a Stardew Valley segített elviselni a pandémia bezártságát, a játék közben lelt egy kis békére. Ez az élmény is megerősítette hitét az emberi kapcsolatok lehetőségében a virtuális térben. Szerinte önmagunk virtuális verziója önmagunk legjobb és legigazibb verziója lehet. Persze, ha valaki kommenteket és online viselkedési mintákat figyel meg a Facebookon, csodálkozhat ezen a kijelentésen, de Zevin is kiemeli: még mindig gyerekcipőben topogunk az online világban, csak most kezdünk rájönni, milyen lehet jó embernek lenni az interneten.

A technológia fejlődésével egészen hihetetlen világ várhat ránk a következő évtizedekben, és ezt a világot – az író szerint – a játékok jelzik előre igazán pontosan. Példaként említi a még csak első próbálkozásoknál tartó metaverzumot, amelynek egyik lehetséges kiteljesedését jósolja a szintén nemzetközi bestseller Ready Player One. Zevin szerint a játék közben tudhatunk meg a legtöbbet egy emberről, az igazi énje itt bontakozik ki, ami a mai adatgyűjtő technológiákkal ötvözve óriási hatással lehet az életünkre.

Ezek után nem meglepő, hogy a szerző ódzkodik az online jelenléttől és marketingtől. Számára az írói lét kettőssége a nagy kihívás – mint nyilatkozta: „az írói agynak tisztának kell lennie, viszont az eladásra koncentráló agy mindent undorítóvá tesz”. Szerinte egy író reggelente szembesül a kérdéssel: ma elefántként vagy édes babaként ébred? Hiszen a kapcsolatépítő, énmárkát építő írónak olyan erősnek kell lennie, mint egy nyilvánosság elé lépő elefántnak, miközben a könyvet az ártatlan énje írja.

Utóbbi visszafogott – mondhatni – igazi énje köszön vissza az író honlapján. Letisztult környezet, ahol az alábbi, minimalista videó promotálja a Világépítők – eredeti címén: Tomorrow, and Tomorrow, and Tomorrow – könyvet. 

„Allergiás vagyok az online létre” – vallja be honlapján Gabrielle Zevin, aki az Instagramon is csak a könyvei megjelenése előtti és utáni hónapokban aktív. Amikor viszont posztol, nagyszerű gondolatai, ötletei vannak. Például imádjuk azt az ide kattintva elérhető videóját, amelyben bemutatja: nem csak ő dedikál a könyv országjáró kampánya során, hanem a saját könyvébe ő is kér dedikálást és személyes megjegyzéseket az olvasóktól. 

Azért megjegyezzük: ez esetben a való élet is megmutatta, milyen értékes és példamutató ember is ő valójában. Mi legalábbis így látjuk, hiszen a Világépítők már a magyar olvasókat is megríkatja csodás történetével.

Szerző:
Gabrielle Zevin
Kiadó:
Magnólia Kiadó
Oldalak száma:
511

Világépítők

Két gyerek, egy kisfiú és egy kislány találkozik egy kórházban 1987-ben. A lány a leukémiában szenvedő nővérét látogatja meg, a fiú egy autóbalesetből épül fel. Közös témájuk, a videójátékok iránti rajongás - a bennük található lebilincselő világok, az izgalmas versenyek és a mindennapi élet bajai elől nyíló menekülési lehetőség - különös barátságot eredményez köztük. Mégis nyolc év telik el, mire ismét találkoznak, ám sorsuk innentől végleg összefonódik.

Sam és Sadie az egyetemi éveik alatt futnak össze újra egy zsúfolt metróállomáson. A lány a fiú kezébe nyom egy floppy lemezt, amin a legújabb játéka található, amit az MIT haladó játékfejlesztés szemináriumára készített. Samet lenyűgözi a program, és meggyőzi Sadie-t, hogy alapítsanak egy játékfejlesztő céget, hogy megvalósítsák az álmaikat: tervezzenek játékokat, amelyek világai megigézik és beszippantják a kor egyre népszerűbb szórakozási formájának szerelmeseit.

Hamarosan szupersztárok lesznek a területükön. A siker és a csillogás azonban nem várt kihívások elé állítja mindkettejüket.
Gabrielle Zevin varázslatos és meghitt regénye egyrészt óda a videójátékok aranykorához; másrészt két ember története, akik a kreativitásukon keresztül keresik önmagukat, és introvertált személyiségük korlátait leküzdve igyekeznek felfedezni a szerelem és a szeretet különböző formáit.

A könyvről mondták:

"Döbbenetes erejű regény, az egyik legjobb, amit valaha olvastam. Zevin gyönyörű története az emberi szeretet és kreativitás szépségét, törékenységét és kitartását mutatja be lenyűgöző módon."
John Green, a Csillagainkban a hiba szerzője

"A Világépítők felejthetetlen könyv az emberi kapcsolatokról, az alkotás szépségéről, valamint a szerelem és a szeretet bonyolult szintjeiről. Ritka gyöngyszem: meghitt hangvételű, de elsöprő erejű; modern szemléletű, de kortalan üzenettel bíró."
Erin Morgenstern, az Éjszakai cirkusz szerzője

"Zevin új könyve szerelmeslevél az élethez, annak minden édenkertjével és aknamezejével. A Világépítők és emlékezetes szereplői nem ismernek határokat. Megnevettetik, tanítják, jobb emberré teszik az olvasót."
Tayari Jones, az Egy amerikai házasság szerzője

"Szenzációs... mintha Zevin ennek a könyvnek a megírására született volna. Egy szerelmeslevél a videójátékokhoz... El fogja varázsolni azokat, akik még sosem játszottak, és örök klasszikus lesz azoknak, akiknek a mindennapi életük része."
Kirkus Reviews

5 980 Ft
Szerző:
Ernest Cline
Kiadó:
Agave Könyvek
Oldalak száma:
457

Ready Player One

2044-et írunk, és a valóság elég ronda egy hely. Az emberiség nagy részéhez hasonlóan a gimnazista Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-ba, a világméretű virtuális utópiába, ahol az avatárján keresztül mindenki szabadon tanulhat, dolgozhat, és szórakozhat. Ugyancsak az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade is arról álmodozik, hogy ő találja meg elsőként a virtuális világ elrejtett kincsét. A szimuláció tervezőjeként ismert James Halliday ugyanis ördögi feladványt hagyott maga után, amelynek leggyorsabb megfejtője szédületes vagyonra és hatalomra tehet szert.

A Halliday által kifundált feladatok sikeres teljesítéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség, Wade pedig éppúgy otthon van a Gyalog galoppban, mint a Pac-Manben, a Rush életművében vagy az animékben. Amikor a tizennyolc éves srác hosszú évek kitartó munkája után megoldja az első feladványt, hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és ez életveszélybe sodorja. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért.

3 980 Ft
Kiadó:
Libertine Könyvkiadó
Súly:
535 g
Kiadás éve:
2021

Egyszer volt… társasjáték

A játékhoz csak egy tollra és nagy adag fantáziára van szükséged. Minden körben lehetőségek közül választhatsz: ki a főhős, hogyan bonyolódik az élete, és mi lesz a történet vége? Ezek az elemek mind-mind egy-egy kártyán (szereplő, dráma, végkifejlet) olvashatók, a játékosok ezek közül választanak. A pontozás az alapján zajlik, hogy ki mennyire gyakori elemet választott a saját sztorijába. Végül az összes addigi körben előforduló szereplők, drámák és végkifejletek közül kell kiválasztani egyet-egyet, és a megadott műfajt alapul véve szöveggé gyúrni.
Nincs más hátra, következhet életed sztorija! A többiek is így gondolják? Szuper, nyertél! Esetleg más rakott össze egy ellenállhatatlanul romantikus/izgalmas/félelmetes/vicces történetet? Akkor ő a nyertes, de biztosak vagyunk benne, hogy nem álltok meg egy játéknál, hiszen az elemek végtelen számú sorrendben adhatják ki a legjobb sztorikat.

9 999 Ft
50
Kiadó:
Libertine Könyvkiadó
Oldalak száma:
256
Súly:
418 g

Száz könyvem – Egy olvasó naplója

A Száz könyvem – Egy olvasó naplója azért született, hogy bátorítson: igenis, van, lehet időd olvasni! Ha tudatosan vezeted a naplót, és minden elolvasott könyv után rászánsz fél órát az életedből arra, hogy leírd az olvasmányélményeidet és tapasztalataidat, akkor száz kötet hangulatát, legemlékezetesebb pillanatát tudod majd felidézni.

5 999 Ft
2 999 Ft