Egy gombnyomásra beszippant: fedezd fel a videójátékos világsiker emberi csodáját!
Papós Tamás
2023.02.0116:52
Fikció kategóriában győztes a Goodreads 2022-es közönségszavazásán, a The New York Times bestsellerlistáján kiadása óta a top 10-ben szerepel, a Paramount stúdió még a megjelenése előtt 2 millió dollárt fizetett a megfilmesítése jogáért… Mit tud a NIOK februári közös könyve, a Világépítők? Miért szimatol Hollywood olyan kasszasikert, mint a Ready Player One esetén? A szerző, Gabrielle Zevin már írja a forgatókönyvet, producer is lesz, de vélhetően nem a látványra kell majd fogni a rekordbevételeket, a sztori ugyanis annyira emberi, hogy a 90-es évek videójáték-forradalma „csak” körítés. A siker titka a baráti, a munkahelyi és szerelmi kapcsolatok komplexitásában lakozik, és még a legszigorúbb kritikusok is egyetértenek: azokat is berántja a könyv már az első oldalak után, akiket sosem vonzott a geek kultúra!
A Világépítők főszereplői introvertált személyiségek, botladoznak a magánéletben, de kreativitásukba menekülnek. A tehetséges játékfejlesztők között olyan kapocs alakul ki, amely két ellentetésnek tűnő figurát is összeköt. Mi történik, ha életed legfontosabb személye egyszerre a kollégád, a barátod, esetleg a szerelmed is? Sam és Sadie életútja ezt a kérdést feszegeti, miközben hírnevet szereznek, így a siker buktatói is a sztoriba vannak programozva.
„Nincs empatikusabb művész, mint a játékfejlesztő” – mondja a könyvben az egyik karakter, erre épít a The New York Times kritikája is, amely szerint az olvasás és a játék is fejleszti az érzelmi intelligenciát és a szisztematikus gondolkodást, amit remekül illusztrál a könyv. Az író maga is a játékok szerelmese, ami nem is csoda, hiszen szülei programozóként dolgoztak az IBM-nél. Gabrielle Zevin a technológia bűvkörében nőtt fel, és elmondása szerint a játékok mélységesen empatikus élményt képesek nyújtani, amit az Ichigo is bizonyít. A könyvben ez a játék hoz sikert a játékfejlesztőnek álló főszereplőknek.
Sam és Sadie még gyerekként találkoznak egy kórházban, ahol a videójátékok iránti rajongás egy gombnyomásra köteléket alakít ki közöttük, majd egyetemistaként látják egymást újra, ekkor indul az igazi kaland, a közös vállalkozás. Sam és egy másik fontos karakter, Marx egyaránt amerikai és ázsiai felmenőkkel rendelkezik, így a sehová sem tartozás komplex érzésvilága is megnyílik előttünk.
A februári közös könyvmodern történet a szerelem, a barátság és a munkahelyi kapcsolatok buktatóiról, a retró videójátékok varázslatos, és rendkívüli hitelességgel leírt világába csomagolva. Zanzásítva erről van szó, de az 500 oldal ennél komplexebb élményt nyújt. „Pánikba esem, ha röviden kell jellemeznem a könyvet” – érthető, hogy az író így fogalmazott Jimmy Fallon műsorában, miután az amerikai tévésztár a saját könyvklubjában is ajánlotta a Világépítőket (eredeti címe: Tomorrow, and Tomorrow, and Tomorrow).
Morrigan Crow elátkozott gyerek. Mivel épp Napszálltakor született, őt okolják minden bajért: ha megdöglik a konyhamacska, ha szívrohamot kap a kertész. Ám ami ennél is szörnyűbb, hogy a 11. születésnapján, pontban éjfélkor meg kell halnia. Csakhogy épp mielőtt tizenkettőt ütne az óra, az ajtóban megjelenik egy különös férfi, és azt kérdezi: "Mondd csak, akarsz-e élni?" Jupiter kimenti a Füst és Árny Vadászainak karmából Morrigant, és egy titokzatos városba, Nevermoorba visz...
Harry Potter tizenegy éves, amikor megtudja, hogy ő bizony varázslónak született, és felvételt nyert a Roxfort Boszorkány- és Varázslóképző Szakiskolába. Az új iskolában és a csupa újdonsággal szolgáló varázslóvilágban töltött első tanév kemény erőpróba a számára. Ráadásul nem csupán a vizsgákon kell megfelelnie, de egy életre-halálra szóló küzdelemnek is részese lesz.
Montverrében, a réges-régi elitakadémián, amely magas hegyek közt búvik meg, a legjobbakat és legélesebb eszűeket képzik arra, hogy tökéletesen helytálljanak a gand jeu-ben - a nagy játszmában -, ebben a rejtelmes, misztikus vetélkedésben, amely a zenét, a művészetet, a matematikát, a költészetet és a filozófiát egyaránt ötvözi. Léo Martin egykor Montverre kiválósága volt, de azóta egy véres tragédia nyomán elveszítette a lendületét, már nem foglalkoztatja a tudományos pálya. Ehelyett a polit...
Életben tudsz maradni egy olyan vadonban, ahol mindenki az életedre tör? Észak-Amerika romjain ma Panem országa, a ragyogó Kapitólium és a tizenkét távoli körzet fekszik. A Kapitólium kegyetlenül bánik Panem lakóival: minden évben, minden körzetből kisorsolnak egy-egy tizenkét és tizennyolc év közötti fiút és lányt, akiknek részt kell venniük Az Éhezők Viadalán. Az életre-halálra zajló küzdelmet élőben közvetíti a tévé. A tizenhat éves Katniss Everdeen egyedül él a húgával és az anyjával a Ti...
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.