Mikor fogunk végre világokat építeni a metaverzumban?
Papós Tamás
2023.02.2321:21
Amit a NIOK közös könyvének főszereplői, Sam és Sadie számára a videójátékok jelentettek, az a 2020-as években már inkább a virtuális valóság, még inkább a metaverzum: végtelen és kreatív lehetőség világok építésére. Pár éve úgy tűnt, hogy óriási robbanás előtt áll ez a technológia, de a fejlődés látványosan lassult, így egyre többen szkeptikusan állnak a Mark Zuckerberg által is vizionált világhoz. Pedig a VR-szemüvegek sikere borítékolható, csak az a kérdés: mikor lépünk az új digitális korszakba?
A Facebookot mint céget Meta névre keresztelték át; elképesztő anyagi forrást fordítanak a metaverzum fejlesztésébe, mégsem látjuk a virtuális világ hajnalát. Előbb lett nagy durranás a mesterséges intelligencia, amellyel már sajnos tömegével „írnak” könyveket is. Még Mark Zuckerberg alkalmazottai sem igazán szeretik a metaverzumot, nem csatlakoznak az itt tartott virtuális meetingekhez – a Libertine csapata is inkább Messengeren tart megbeszéléseket. Az emberek nem tudják pontosan, mi is pontosan a metaverzum, egyedül a Ready Player One könyvből és az ebből készült Steven Spielberg-filmből tudunk kiindulni – valahogy így képzelik el a nem is olyan távoli jövőt.
Megtorpant ugyan a technológia, de egy dolgot ne feledjünk: húsz évvel ezelőtti játékok mai szemmel már megmosolyogtató grafikával és atmoszférával rendelkeztek. Ehhez hasonlóan ma még lehet kritizálni a metaverzumok alcsony színvonalú avatarjait, de két évtizeddel később már lehet, hogy ezeket tekintjük majd az „igazi” énünknek. Olyan figurákat, amelyek rengeteg módon fejezik ki, milyen emberek is vagyunk igazán – vagy milyenek akarunk lenni.
Ehhez a napokban jelent meg egy mérföldkőnek tűnő eszköz, a PlayStation VR 2. Ez a VR-szemüveg már nincs tele látványos bakikkal, mint a többi előd – talán még a Harry Potter-játék is nagyszerű élmény lesz rajta. Az első tesztek alapján úgy tűnik, a Sony töri át azt az eddig erős falat, amit a szkeptikusok építettek.
A háttérben is egyre nagyobb a mozgolódás: a Deloitte adatai szerint 2022-ben már több tízmilliárd dollárnyi befektetés kapcsolódott a metaverzumhoz, 2024-ben pedig 800 milliárd dollár lehet ez az érték. 2026-ban a Gartner elemzése szerint ott tarthatunk, hogy az emberek negyede már legalább napi egy órát tölt a metaverzumban.
Erre a leggyorsabban úgy lehet rászoktatni az embereket, hogy elsőként a munkahelyi környezetet helyezik át a metaverzumba – legalábbis egy részét. Így könnyebben is alkalmazkodnak egy olyan technológiához, amely egy pörgős játékkal már komoly szédülést okoz az emberek többségénél.
Lassabb ez a folyamat, mint néhány éve vizionálták, amit a Tinder visszalépése is jelez. Logikusnak tűnt, hogy az online párkeresést is a metaverzumba költöztetik, de a népszerű alkalmazás fejlesztői meggondolták magukat, mondván: a technológia még nem tart az ehhez szükséges szinten. A háttérben persze figyelemmel kísérik a metaverzumot, és úgy tűnik, az Apple is így tesz, hiszen egyre komolyabban vehető a pletyka, miszerint az almás cég is VR-szemüveget fejleszt. Igaz, Tim Cook, az Apple vezére szerint a hagyományos kommunikációs formákat nem tünteti el a virtuális valóság, csak kiegészítheti őket.
Ahogy sok területen, úgy a metaverzum kapcsán is 2030 lehet az áttörés éve: a Future Today Institute jövőkutatói szerint ekkor válik tömegesen használt technológiává, a McKinsey elemzése szerint pedig ekkor már 5 billió dolláros (!) üzlet lesz a metaverzum.
Szép új világ? Ijesztő jövőkép? Bárhogy is érezzük, érdemes belegondolni: a metaverzumban olyan világokat építhetünk, amilyenekről a 90-es években játszódó NIOK-könyvben Sam és Sadie még csak álmodni sem mert.
2044-et írunk, és a valóság elég ronda egy hely. Az emberiség nagy részéhez hasonlóan a gimnazista Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-ba, a világméretű virtuális utópiába, ahol az avatárján keresztül mindenki szabadon tanulhat, dolgozhat, és szórakozhat. Ugyancsak az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade is arról álmodozik, hogy ő találja meg elsőként a virtuális világ elrejtett kincsét. A szimuláció tervezőjeként ismert James Halliday ugyanis ördögi feladványt hagyott maga után, amelynek leggyorsabb megfejtője szédületes vagyonra és hatalomra tehet szert.
A Halliday által kifundált feladatok sikeres teljesítéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség, Wade pedig éppúgy otthon van a Gyalog galoppban, mint a Pac-Manben, a Rush életművében vagy az animékben. Amikor a tizennyolc éves srác hosszú évek kitartó munkája után megoldja az első feladványt, hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és ez életveszélybe sodorja. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért.
A játékhoz csak egy tollra és nagy adag fantáziára van szükséged. Minden körben lehetőségek közül választhatsz: ki a főhős, hogyan bonyolódik az élete, és mi lesz a történet vége? Ezek az elemek mind-mind egy-egy kártyán (szereplő, dráma, végkifejlet) olvashatók, a játékosok ezek közül választanak. A pontozás az alapján zajlik, hogy ki mennyire gyakori elemet választott a saját sztorijába. Végül az összes addigi körben előforduló szereplők, drámák és végkifejletek közül kell kiválasztani egyet-egyet, és a megadott műfajt alapul véve szöveggé gyúrni. Nincs más hátra, következhet életed sztorija! A többiek is így gondolják? Szuper, nyertél! Esetleg más rakott össze egy ellenállhatatlanul romantikus/izgalmas/félelmetes/vicces történetet? Akkor ő a nyertes, de biztosak vagyunk benne, hogy nem álltok meg egy játéknál, hiszen az elemek végtelen számú sorrendben adhatják ki a legjobb sztorikat.
A Száz könyvem – Egy olvasó naplója azért született, hogy bátorítson: igenis, van, lehet időd olvasni! Ha tudatosan vezeted a naplót, és minden elolvasott könyv után rászánsz fél órát az életedből arra, hogy leírd az olvasmányélményeidet és tapasztalataidat, akkor száz kötet hangulatát, legemlékezetesebb pillanatát tudod majd felidézni.
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.