KÖNYVESBOLTOK

BUDAPEST, LIPTHAY UTCA 12. 

SZEGED, KÖLCSEY UTCA 13. 

DEBRECEN, KOSSUTH UTCA 8.

Libertine blog

Mikor fogunk végre világokat építeni a metaverzumban?

Papós Tamás
2023.02.23 21:21
Mikor fogunk végre világokat építeni a metaverzumban?

Amit a NIOK közös könyvének főszereplői, Sam és Sadie számára a videójátékok jelentettek, az a 2020-as években már inkább a virtuális valóság, még inkább a metaverzum: végtelen és kreatív lehetőség világok építésére. Pár éve úgy tűnt, hogy óriási robbanás előtt áll ez a technológia, de a fejlődés látványosan lassult, így egyre többen szkeptikusan állnak a Mark Zuckerberg által is vizionált világhoz. Pedig a VR-szemüvegek sikere borítékolható, csak az a kérdés: mikor lépünk az új digitális korszakba?

A Facebookot mint céget Meta névre keresztelték át; elképesztő anyagi forrást fordítanak a metaverzum fejlesztésébe, mégsem látjuk a virtuális világ hajnalát. Előbb lett nagy durranás a mesterséges intelligencia, amellyel már sajnos tömegével „írnak” könyveket is. Még Mark Zuckerberg alkalmazottai sem igazán szeretik a metaverzumot, nem csatlakoznak az itt tartott virtuális meetingekhez – a Libertine csapata is inkább Messengeren tart megbeszéléseket. Az emberek nem tudják pontosan, mi is pontosan a metaverzum, egyedül a Ready Player One könyvből és az ebből készült Steven Spielberg-filmből tudunk kiindulni – valahogy így képzelik el a nem is olyan távoli jövőt.

Megtorpant ugyan a technológia, de egy dolgot ne feledjünk: húsz évvel ezelőtti játékok mai szemmel már megmosolyogtató grafikával és atmoszférával rendelkeztek. Ehhez hasonlóan ma még lehet kritizálni a metaverzumok alcsony színvonalú avatarjait, de két évtizeddel később már lehet, hogy ezeket tekintjük majd az „igazi” énünknek. Olyan figurákat, amelyek rengeteg módon fejezik ki, milyen emberek is vagyunk igazán – vagy milyenek akarunk lenni.

Ehhez a napokban jelent meg egy mérföldkőnek tűnő eszköz, a PlayStation VR 2. Ez a VR-szemüveg már nincs tele látványos bakikkal, mint a többi előd – talán még a Harry Potter-játék is nagyszerű élmény lesz rajta. Az első tesztek alapján úgy tűnik, a Sony töri át azt az eddig erős falat, amit a szkeptikusok építettek.

A háttérben is egyre nagyobb a mozgolódás: a Deloitte adatai szerint 2022-ben már több tízmilliárd dollárnyi befektetés kapcsolódott a metaverzumhoz, 2024-ben pedig 800 milliárd dollár lehet ez az érték. 2026-ban a Gartner elemzése szerint ott tarthatunk, hogy az emberek negyede már legalább napi egy órát tölt a metaverzumban.

Erre a leggyorsabban úgy lehet rászoktatni az embereket, hogy elsőként a munkahelyi környezetet helyezik át a metaverzumba – legalábbis egy részét. Így könnyebben is alkalmazkodnak egy olyan technológiához, amely egy pörgős játékkal már komoly szédülést okoz az emberek többségénél.

Lassabb ez a folyamat, mint néhány éve vizionálták, amit a Tinder visszalépése is jelez. Logikusnak tűnt, hogy az online párkeresést is a metaverzumba költöztetik, de a népszerű alkalmazás fejlesztői meggondolták magukat, mondván: a technológia még nem tart az ehhez szükséges szinten. A háttérben persze figyelemmel kísérik a metaverzumot, és úgy tűnik, az Apple is így tesz, hiszen egyre komolyabban vehető a pletyka, miszerint az almás cég is VR-szemüveget fejleszt. Igaz, Tim Cook, az Apple vezére szerint a hagyományos kommunikációs formákat nem tünteti el a virtuális valóság, csak kiegészítheti őket.

Ahogy sok területen, úgy a metaverzum kapcsán is 2030 lehet az áttörés éve: a Future Today Institute jövőkutatói szerint ekkor válik tömegesen használt technológiává, a McKinsey elemzése szerint pedig ekkor már 5 billió dolláros (!) üzlet lesz a metaverzum.

Szép új világ? Ijesztő jövőkép? Bárhogy is érezzük, érdemes belegondolni: a metaverzumban olyan világokat építhetünk, amilyenekről a 90-es években játszódó NIOK-könyvben Sam és Sadie még csak álmodni sem mert.

Szerző:
Gabrielle Zevin
Kiadó:
Magnólia Kiadó
Oldalak száma:
511

Világépítők

Két gyerek, egy kisfiú és egy kislány találkozik egy kórházban 1987-ben. A lány a leukémiában szenvedő nővérét látogatja meg, a fiú egy autóbalesetből épül fel. Közös témájuk, a videójátékok iránti rajongás - a bennük található lebilincselő világok, az izgalmas versenyek és a mindennapi élet bajai elől nyíló menekülési lehetőség - különös barátságot eredményez köztük. Mégis nyolc év telik el, mire ismét találkoznak, ám sorsuk innentől végleg összefonódik.

Sam és Sadie az egyetemi éveik alatt futnak össze újra egy zsúfolt metróállomáson. A lány a fiú kezébe nyom egy floppy lemezt, amin a legújabb játéka található, amit az MIT haladó játékfejlesztés szemináriumára készített. Samet lenyűgözi a program, és meggyőzi Sadie-t, hogy alapítsanak egy játékfejlesztő céget, hogy megvalósítsák az álmaikat: tervezzenek játékokat, amelyek világai megigézik és beszippantják a kor egyre népszerűbb szórakozási formájának szerelmeseit.

Hamarosan szupersztárok lesznek a területükön. A siker és a csillogás azonban nem várt kihívások elé állítja mindkettejüket.
Gabrielle Zevin varázslatos és meghitt regénye egyrészt óda a videójátékok aranykorához; másrészt két ember története, akik a kreativitásukon keresztül keresik önmagukat, és introvertált személyiségük korlátait leküzdve igyekeznek felfedezni a szerelem és a szeretet különböző formáit.

A könyvről mondták:

"Döbbenetes erejű regény, az egyik legjobb, amit valaha olvastam. Zevin gyönyörű története az emberi szeretet és kreativitás szépségét, törékenységét és kitartását mutatja be lenyűgöző módon."
John Green, a Csillagainkban a hiba szerzője

"A Világépítők felejthetetlen könyv az emberi kapcsolatokról, az alkotás szépségéről, valamint a szerelem és a szeretet bonyolult szintjeiről. Ritka gyöngyszem: meghitt hangvételű, de elsöprő erejű; modern szemléletű, de kortalan üzenettel bíró."
Erin Morgenstern, az Éjszakai cirkusz szerzője

"Zevin új könyve szerelmeslevél az élethez, annak minden édenkertjével és aknamezejével. A Világépítők és emlékezetes szereplői nem ismernek határokat. Megnevettetik, tanítják, jobb emberré teszik az olvasót."
Tayari Jones, az Egy amerikai házasság szerzője

"Szenzációs... mintha Zevin ennek a könyvnek a megírására született volna. Egy szerelmeslevél a videójátékokhoz... El fogja varázsolni azokat, akik még sosem játszottak, és örök klasszikus lesz azoknak, akiknek a mindennapi életük része."
Kirkus Reviews

5 980 Ft
Szerző:
Ernest Cline
Kiadó:
Agave Könyvek
Oldalak száma:
457

Ready Player One

2044-et írunk, és a valóság elég ronda egy hely. Az emberiség nagy részéhez hasonlóan a gimnazista Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-ba, a világméretű virtuális utópiába, ahol az avatárján keresztül mindenki szabadon tanulhat, dolgozhat, és szórakozhat. Ugyancsak az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade is arról álmodozik, hogy ő találja meg elsőként a virtuális világ elrejtett kincsét. A szimuláció tervezőjeként ismert James Halliday ugyanis ördögi feladványt hagyott maga után, amelynek leggyorsabb megfejtője szédületes vagyonra és hatalomra tehet szert.

A Halliday által kifundált feladatok sikeres teljesítéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség, Wade pedig éppúgy otthon van a Gyalog galoppban, mint a Pac-Manben, a Rush életművében vagy az animékben. Amikor a tizennyolc éves srác hosszú évek kitartó munkája után megoldja az első feladványt, hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és ez életveszélybe sodorja. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért.

3 980 Ft
Kiadó:
Libertine Könyvkiadó
Súly:
535 g
Kiadás éve:
2021

Egyszer volt… társasjáték

A játékhoz csak egy tollra és nagy adag fantáziára van szükséged. Minden körben lehetőségek közül választhatsz: ki a főhős, hogyan bonyolódik az élete, és mi lesz a történet vége? Ezek az elemek mind-mind egy-egy kártyán (szereplő, dráma, végkifejlet) olvashatók, a játékosok ezek közül választanak. A pontozás az alapján zajlik, hogy ki mennyire gyakori elemet választott a saját sztorijába. Végül az összes addigi körben előforduló szereplők, drámák és végkifejletek közül kell kiválasztani egyet-egyet, és a megadott műfajt alapul véve szöveggé gyúrni.
Nincs más hátra, következhet életed sztorija! A többiek is így gondolják? Szuper, nyertél! Esetleg más rakott össze egy ellenállhatatlanul romantikus/izgalmas/félelmetes/vicces történetet? Akkor ő a nyertes, de biztosak vagyunk benne, hogy nem álltok meg egy játéknál, hiszen az elemek végtelen számú sorrendben adhatják ki a legjobb sztorikat.

9 999 Ft
50
Kiadó:
Libertine Könyvkiadó
Oldalak száma:
256
Súly:
418 g

Száz könyvem – Egy olvasó naplója

A Száz könyvem – Egy olvasó naplója azért született, hogy bátorítson: igenis, van, lehet időd olvasni! Ha tudatosan vezeted a naplót, és minden elolvasott könyv után rászánsz fél órát az életedből arra, hogy leírd az olvasmányélményeidet és tapasztalataidat, akkor száz kötet hangulatát, legemlékezetesebb pillanatát tudod majd felidézni.

5 999 Ft
2 999 Ft