Rebecca F. Kuang, a 27 éves kínai–amerikai író Kantonban, Kínában született. Kuang akadémiai szinten foglalkozott a kínai történelemmel – tanulmányait a Georgetown Egyetemen végezte, és a 20. századi Kína történelmét kutatta – alapvetően befolyásolják a munkáit.
some photos from my @hayfestival with @thatkirstylang. this tour experience has been an absolute dream. we found out this morning YELLOWFACE has hit the hardcover fiction list at Number 1, so lots of fizz and jumping for joy here in Edinburgh. thank you thank you thank you ????❤️❤️ pic.twitter.com/Am65uDizsT
— Rebecca F. Kuang (@kuangrf) May 31, 2023
Első regénye, a Mákháború számos elismerést kapott bonyolult világépítése miatt és azért, mert ugyan fantasztikumba csomagolva, mégis szórakoztató módon mutatja be a kínai történelmet, különösen a második kínai–japán háborút és a nanjingi mészárlást. A kötet egy fiatal lány, Rin hihetetlen utazását követi, aki megpróbál kitörni a saját korlátaiból és a társadalom által rákényszerített szerepekből. Az első könyvet további kettő követte, trilógiává duzzasztva Rin történetét.
Kuang Sárga című kötete, tavaly jelent meg. Ez a korábbi sorozat epikus fantasztikumával ellentétben valódi világi problémákat boncolgat, történelmi eseményekből és kortárs társadalmi aggodalmakból merítve ihletet. A szerző itt sem hazudtolja meg a múltját és tanulmányait, hisz a történetben szinte indításként egy háborúba csöppenünk.
Azonban ettől eltekintve ez a regény a személyazonosság, a rasszizmus és a kulturális örökség bonyolultságát vizsgálja, nyersen, köntörfalazás nélkül. Kuang interjúkban elárulta, hogy saját tapasztalatait is belecsempészte a történetbe, szembesítve az olvasót az ázsiai-amerikaiak által tapasztalt rasszizmus és diszkrimináció tartós örökségével.
A Sárga sok szempontból izgalmas olvasmány azok számára, akik otthonosan mozognak a könyvek világában, mégis szeretnének belesni a kulisszák mögé. A történet egyik mozgatórugója ugyanis egy plágiumügy, annak minden erkölcsi dilemmájával, lélektani nehézségével és gyakorlati következményeivel együtt. A főhős, June ellopja irigyelt barátnője, az irodalmi életben elismert, kínai–amerikai származású szerző Athena Liu kéziratát, amelyet így végül ő visz sikerre. A csavarok azonban itt még nem érnek véget, a megjelentetett könyv ugyanis a kínai–amerikaiak sorsával és nehézségeivel foglalkozik, az pedig, hogy mindezt egy olyan szerző „írta meg”, aki nem tagja a közösségnek – bár igyekszik „ázsiaibbnak” feltüntetni magát – nagy botrányt okoz.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A szerző saját kínai–amerikaiként szerzett tapasztalatai meghatározzák a történet érzelmi mélységét és hitelességét. A főszereplő útján keresztül Kuang megismerteti a kulturális asszimiláció finomságait, az elfogadásért folytatott küzdelmet és a rendszeres rasszizmus állandó hatását. A személyes anekdoták széles társadalmi problémákkal fonódnak össze.
A mű eredeti címe – Yellowface – egy olyan kifejezés, amelyet arra használnak, hogy leírják a nem ázsiai színészek által ábrázolt ázsiai karakterek gyakorlatát a filmekben és színházi előadásokban. Kuang szembeáll ezzel a kérdéssel, kiemelve az ilyen szereposztási döntések által fenntartott káros sztereotípiákat és az autentikus ázsiai hangok eltörlését a médiában. A karakterek élményein keresztül rávilágít a rasszista karikatúra sértő jellegére és az autentikus képviselet fontosságára a történetmesélésben.
A magyar fordítás pedig izgalmas szójátékot enged, hisz nálunk a sárga mint az irigység színe jelenik meg, ez az érzés pedig körbeöleli az egész történetet. Ezzel egyik más fordításban sem tudtak élni.
Lényegében a Sárga merész és szükséges kiegészítése R.F. Kuang munkásságának, jelezve írói fejlődését és elkötelezettségét az aktuális társadalmi problémák megoldása iránt. Noha legújabb könyve, a Bábel ismét fantasy, legutóbbi interjúiban úgy nyilatkozott, hogy felváltva szeretne a fantasy műfajába tartozó és a való világ kérdéseit is felvető szövegeket alkotni.
A februári közös könyv, a Sárga most ajándék sárga szövegkiemelővel kapható a Libertine Könyvesboltokban és a Libertine webshopján.
Találkozzunk az online kibeszélőn, a megszokottól eltérően ezúttal február 29-én, csütörtökön, 20.30-tól!